Podstawowe pomiary wykonywane na jachcie

Operatorzy łodzi motorowych oraz łodzi żaglowych zainteresowani są przede wszystkim głębokością oraz prędkością. Jeszcze kilkanaście lat temu nawigacja na łodziach była rzadkością ze względu na to, że była ona po prostu droga.

Mierzenie prędkości za pomocą sygnału GPS

elektronika jachtowaNawigację stanowiły analogowe wskaźniki, które zbierały dane z czujnika głębokości, ale także z logu mechanicznego. Obecnie właściciele jachtów mają bardzo duży wybór, jeśli chodzi o nawigację elektroniczną, satelitarną. Ceny nie są wysokie, więc większość jachtów zostaje wyposażona w takie urządzenia. Funkcje takich nawigacji są w stanie dorównać nawet bardzo skomplikowanym ploterom. Jeśli chodzi o wyposażenie w elektronikę jachtową, każdy musi rozważyć wady i zalety różnych urządzeń, które są dostępne na rynku. Wbrew pozorom elektronika jachtowa nie należy do najdroższych – wiadomo, że wiele zależy od wybranej marki oraz funkcjonalności danego urządzenia. W nawigacji satelitarnej możliwe jest dokładne ustalenie prędkości, przebytej drogi dzięki sygnałowi GPS. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli chodzi o nawigację na jeziorach. Ruch wody na jeziorze jest znikomy, więc wyniki nie będą w żaden sposób zafałszowane – będą odpowiadać rzeczywistości. Na rzekach wybiera się już raczej prędkościomierz GPS, który montowany jest łącznie z czujnikiem prędkości po wodzie. Dzięki temu można dowiedzieć się, jaka jest prędkość prądu morskiego albo nurtu rzeki.

Urządzenia posiadają czujniki prędkości, ale też głębokości i temperatury. Wszystkie dane wyświetla się na ekranie wskaźnika. Tu jednak prędkościomierz jest mechaniczny, co można uznać jako wadę w takich urządzeniach, bo może on ulegać zniszczeniu, zanieczyszczeniu w czasie prób cumowania i nie tylko. Nowoczesna elektronika jachtowa opiera się więc głównie na sygnale GPS.